slide01
Velkommen til Lotus Helsecenter
- vejen til bedre livskvalitet
slide02
Velkommen til Lotus Helsecenter
- vejen til bedre livskvalitet
slide03
Kontakt for mere info
slide04
Kontakt for mere info
slide05
Kontakt for mere info
slide06

Overvægt/sukkersyge

Overvægt – sukkersyge – Lavt blodsukker – pre-diabetes
Lotus helsecenter v/Niels Poulsen

 

I disse tider bliver der skrevet meget om overvægt/fedme og sukkersyge. Problemet er ikke alene stigende, men i eksplosiv vækst.

Diabetes 2 / gammelmandssukkersyge

Før i tiden mente man, at det kun var amerikanerne, der havde det problem. Men nu er det på tide, at erkende problemets størrelse også i Danmark.

Sygdommen Diabetes II er blevet kaldt gammelmandssukkersyge. Navnet er dog temmelig misvisende, da diabetes II snarer er en livsstilssygdom uden hensyntagen til alder.

I dag rammes også et større antal børn og unge

Det er der en god forklaring på, hvis vi kigger på det store overindtag af sukker i form af bl.a. cola, slik, dårlig morgenmad og junkfood.

Oftest består morgenmaden, som er et af de vigtigste måltider, af sukkerholdige morgenmadsprodukter af ringe kvalitet og med et stort indhold af animalsk fedt. Og i mange tilfælde må kroppen nøjes med den obligatoriske ostemad og en kop kaffe til at skylle den ned med!

Modsat er det nu også nærmest blevet et modefænomen at springe morgenmåltidet helt over, da mange mennesker ikke prioriterer den fornødne tid om morgenen til sig selv. Dette medfører, at roen til at føle sult og tiden til at spise en sund og nærende kost mangler.

I en fortravlet hverdag sker det ofte, at man tyr til den nemme løsning; nemlig hurtig eller slet ingen morgenmad, fastfood eller præfabrikerede retter i mikroovnen.

Udover hovedmåltiderne må vi ikke glemme mellemmåltiderne. Mange oplever at energien er faldende ca. ved 3-tiden om eftermiddagen og forfalder let til et stykke chokolade eller anden form for slik. Forklaringen ligger i at blodsukkerniveauet oftest ligger lavt omkring dette tidspunkt. Behovet for stimulanser er svært at modstå, da et generelt stort sukkerindtag har medført en form for afhængighed, som igen betyder at tendensen til lavt blodsukker er forøget.

En god løsning er at skifte de usunde mellemmåltider ud med de sunde og sørge for regelmæssig indtagelse af disse for på denne måde at holde blodsukkeret stabilt. Disse sunde regelmæssige mellemmåltider er samtidig med til at påvirke stofskiftet i en gunstig retning; så der opnås en stabil vægtregulering.

Lavt blodsukker er et stort problem for mange, faktisk lider et stort antal personer af lavt blodsukker, under en eller anden form, uden at vide det.

De gængse undersøgelser for lavt blodsukker opererer indenfor meget snævre rammer. Værdierne der definerer lavt blodsukker er begrænset af nogen, på forhånd, fastsatte tal, som ikke giver et realistisk billede af blodsukkerubalancen.

Min teori er at lavt blodsukker i kombination med overvægt ofte er forløber til diabetes 2. Et meget Lavt blodsukker over længere tid kan føre til Pre-diabetes.
Det lave blodsukker kan påvirke dagligdagen i mange retninger.
Se symtomer for lavt blodsukker klik her: Test dig selv/lavt blodsukker skema

På arbejdspladsen kan det betyde nedsat effektivitet som kan medføre en større fejlprocent og manglende koncentrationsevne ved forretningsmøder, hvor der er behov for store/vigtige beslutninger. Det kan være fatalt, hvis blodsukkeret dykker, da man også mister evnen til at overskue situationen og tager forkerte beslutninger.

Særlig kritisk er det med træthed og manglende overblik, hvis man kører i trafikken. Lavt blodsukker har også stor psykisk påvirkning, hvilket har betydning for forholdet imellem mennesker.

Jeg vil vove at påstå at mange skilsmisser eller mange arbejdsmæssige problemer (f.eks. fyringer pga. samarbejdsvanskeligheder eller manglende effektivitet i jobbet) kunne være endt anderledes, hvis der var taget højde for blodsukkerets betydning.

Tendensen til at overreagere, gøre tingene værre end de er (mus til elefant !) stiger med blodsukkerets fald. Det lave blodsukker hindrer personen i at se en situation klart.

Mange mennesker i dag har følelsesmæssige problemer. Psykologerne har nok at se til. Jeg mener at der kunne opnås bedre resultater, hvis der også blev taget højde for blodsukkerets indvirkning på det psykiske.

Folkesundheden er generelt blevet ringere. Én af årsagerne er som nævnt overvægt/fedme. De fysiske konsekvenser er store og der mangler ikke tilbud om behandling med diverse slankekure.

Mit indtryk er at ingen af disse tilbud har en længerevarende effekt.

Der har været vist programmer i fjernsynet med meget overvægtige personer, hvor man ensidigt har ført en kamp mod vægten (fedtet!). Problemet omkring fedme/overvægt er meget komplekst og én af de vigtige faktorer er den psykiske.

Vi skal tilbage til barndommen, hvor mange af mønstrene bliver lagt.

Mad/slik er gammelkendte midler til belønning/trøst og vi kender alle til at trøstespise i større eller mindre grad fordi vi ubevidst fortsætter de mønstre vi har lært. Det alt for store indtag af mad/slik fører til afhængighed og kan være svært at styre. Det er som narkotika, der medfører at man spiser og spiser uden kontrol.

Man kan næsten sige, at vægten forøges lag på lag og hvert lag repræsenterer en psykisk ubalance pådraget af de mønstre man har erhvervet sig eksempelvis i løbet af opvæksten. Den følelsesmæssige baggrund er en blanding af beskyttelse og selvdestruktion.

Man ser ofte en vægtøgning i forbindelse med traumatiske oplevelser i form af f.eks. vold eller at blive forladt/at miste. Selvværdet/selvtilliden falder yderligere når ens faste holdepunkter forsvinder.

Når man skal tabe sig er det derfor vigtigt at forstå at dette kræver en helt ny livsstil. Dette kan ikke bare gøres på 3 uger og ved at tælle kalorier, da de psykiske mønstre kræver gennemgribende bearbejdning. I det man begynder, at tabe sig støde man på de psykiske komplikationer, som befinder sig under hvert lag.

Det er ikke vigtigt at tabe sig så mange kg. som muligt i løbet af få måneder. men at kigge på selve processen, så vægttabet foregår i takt med ens egen personlige udvikling. Så sjælen følger med og vægttabet, som en ny livsstil, bliver vedvarende.

I takt med den nye livsstils indtog og at kiloene forsvinder, bliver der mere energi, overskud, selvtillid og selvværd.

I forbindelse med en persons vægttab skal nævnes, at motion for overvægtige skal foretages med forsigtighed. Både for at undgå skader men også for at personen ikke mister lysten. Motionsniveauet kan starte med en gåtur eller cykeltur og senere trappes langsomt op afhængig af personens tilstand.

Uanset hvilken motionsform der vælges er det vigtigt at starte i lavt gear og langsomt skifte til et højere niveau efterhånden som overskuddet øges. Startes i 5. gear er der store chancer for overbelastning og fiasko. En fiasko på dette stadie kan blive skæbnesvangert for personens selvudvikling, da dette ødelægger den smule selvtillid som allerede er opnået.

Det er vigtigt at glæde sig og være tilfreds med selv små forbedringer. Selvtillid/selvværd er så vigtigt at få opbygget – der skal samles på mange små positive oplevelser. Det hele skal ses fra et overordnet perspektiv i stedet for at gå ned i detaljer og tælle gram og kalorier som jo kan svinge fra uge til uge.

Det er ikke så vigtigt, hvad der sker fra uge 2 til uge 3, men hvordan udviklingen langsomt fører personen mod det endelige mål; nemlig at opnå balance fysisk og psykisk og med en stabil vægt som passer til den enkelte. Efter min erfaring gennem årene er NP-Kuren en god måde at opnå en ny og forbedret livsstil, hvor man til sidst selv sidder inde med redskaberne til at styre sit eget liv.