slide01
Velkommen til Lotus Helsecenter
- vejen til bedre livskvalitet
slide02
Velkommen til Lotus Helsecenter
- vejen til bedre livskvalitet
slide03
Kontakt for mere info
slide04
Kontakt for mere info
slide05
Kontakt for mere info
slide06

Gør gode råd til gode vaner

Gør gode råd til gode vaner-livsstilændring
Lotus Helsecenter v/Niels Poulsen

Mange af disse gode råd kan også bruges selvom du ikke er på candidakur.
Alt efter hvilken type du er, kan du starte med et råd af gangen eller flere og køre den/dem ind i din hverdag og lave dem indtil din livsstil.
Husk at det er din livstil (tanker,følelser,mad,motion) der i sidste ende er konsekvensen af dine symptomer.
Dine symptomer er meddelelser “e-mails” fra kroppen/psyken om at tage handling på dit liv.


Spis langsomt og tyg maden

Når du gør det,modvirker du oppustethed og luft i maven.
Samtidig bliver maden nedbrudt og fordøjet så du udnytter de vitaminer/mineraler sporstoffer og andre næringsemner optimalt.
Ufordøjet/halvfordøjet mad sætter sig som fedt/affaldsstoffer i kroppen.

Undgå at drikke 10 min. før mad og 20 min. efter hovedmåltider, dog er det tilladt ved indtagelse af tabletter at drikke den fornødne mængde vand.

Undgå at sidde og”falde sammen” når du spiser da du sidder og trykker på tarmene. Sørg for der ikke er unødvendig larm fjernsyn o.s.v. nyd maden.

Spis 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider, det er med til at holde blodsukkeret og stofskiftet stabilt.

Undgå at overspise, spis ca. 90 % af det du kan spise.


MORGENMADEN bør bestå af øko. grød,

Start først din dag med et stort glas vand, spis havregrød og e.v.t tilsæt grøden med lidt
hørfrø , eller kan også tilsættes Solsikkekerner, prøv med Røde ris, Quinoa og Hirse .Mærk efter hvordan det ligger i maven
.
Stil evt. grøden i blød med vand natten over. Om morgen tilsættes lidt salt(Himalaya salt).Når grøden er kogt godt igennem, er den klar .Så kan du evt. bagefter komme lidt koldt vand i grøden for at få den rette temperatur og konsistens.

Hæld grøden over i en tallerken, og for at gøre grøden lidt mere lækker kan kanel ,stødt ingefær,smør og lidt risdrik(Risedream)tilsættes oven på grøden,når den er færdiglavet.Hampefrø olie kan også tilsættes i grøden

Sesamfrø,hørfrø,græskar/solsikkekerner kan ristet let på en pande og drysses på grøden eller grøntsager.

Grød er sundt og lægger en god bund for blodsukkeret og stofskiftet, smøre tarmene og påvirker tarmbevægelsen i en gunstig retning.
I weekenderne kan man så spise æg tilberedt på panden,hårdkogt eller blødkogt, sammen med evt. hjemmelavet boller.Tilberedte grøntsager kan også bruges.


Det anbefales at spise tre hovedmåltider. Det største om morgen mindre til frokost og endnu mindre til aftensmad, også tre mellemmåltider.

Som f.eks. kan bestå af kanel/kardemomme boller eller riskager, knækbrød uden gær. Hedebagerens rugbrød fra Irma er uden gær, hvedemel og sukker. En gammel surdej kan også bruges, se Helle Andersens bog: Anbefalede bøger.

Tahin(ristet sesamfrø +salt) kan smøres på rugbrød, boller eller knækbrød.

Spis såvidt muligt:
Fuldkornsprodukter økologisk
fuldkorns pasta/spaghetti og bulgur,boghvedeflager,speltmel,rugmel,
Fuldkornsrismel,grahamsspeltmel,emmer,enkorn,havre,spelt durummel, hampmel(glutenfri),mandelmel,garbanzo bønnemel.
Ris
Naturris,vilde ris(græs art),røde fuldkornsris,sorte fuldkornsris,fuldskornsbasmatiris og jasminris, de kan tilberedes hver for sig eller blandes sammen.

Når risene og fuldkornspasta koges kan de gøres mere appetitvækkende ved at komme olivenolie,salt og gurgemeje i.
Frø og kerner:
sesam frø, hørfrø,græskarkerner, amarant frø, solsikkekerner, nigellafrø, valmuefrø, chiafrø,amarantfrø.


Brug havsalt,urtesalt f.eks Trocomare og specielt Himalaya salt som er mindst forurenet. Natursalt indholder samtidigt mange mineraler.

Alle grøntsager skal tilberedes ved en hurtig stegning(må ikke gennemsteges) dampes eller i ovnen.

Undgå mikroovn.
Magarine og kærgården bør ikke benyttes brug økologisk smør.

Foreslag til frokost:
Tag en avokado et hårdkogt æg, og brug en gaffel til at mosse det godt sammen.
Pres lidt citron i og drys lidt salt ovenpå.Lidt rejer ved siden af,og et stykke rugbrød(Hedebagerens)
som kan ristet velbekommen.


                    De lykkeligeste mennesker har ikke det bedste af allting

 

                                                     De får bare det bedste ud af alting.

Den korrekte vejrtrækning
Hvorfor:

Når du udfører den rigtige dybe vejrtrækning, kommer ilten helt ud i lungespidserne. Og du kommer samtidig af med affaldsstoffer og syreoverskud
i kroppen gennem udåndingen. Den gode dybe vejrtrækning påvirker hjertet/kredsløbet i en gunstig retning og virker antistressende er med til at skabe fokus.
Desuden forbedrer det cirkulationen i tarmene.

Hvordan:
Lig ned og læg en hånd på brystkassen og en hånd lige over navlen. På denne måde kan du bedre se, hvor man starter sin vejrtrækning. De fleste vil opdage, at de trækker vejret med brystkassen. Da vi p.g.a. daglig stress ofte overvejende trækker vejret med brystkassen pr. refleks, bliver dette til
sidst en dårlig vane.
Det er nu din ”computer” skal omprogrammeres til den rigtige vejrtrækning, nemlig helt nede fra bug-muskulaturen. Ved at trække vejret ind langsomt nede frabugmuskulaturen, vil den nederste hånd bevæge sig først. Den dybe vejrtrækning skulle også gerne kunne mærkes omme i ryggen. Ligesom en ballon skal man kunne udvide sig i alle retninger.
Arbejd på at din vejrtrækning bliver længere og længere specielt udåndingen.
Hold en kort pause mellem udåndinger

Hvornår:
Du kan evt. starte med at øve dig om morgenen, når du stadig ligger i din seng. Vejrtræknings-øvelsen kan laves liggende, siddende og stående.
Denne teknik skal følges mange gange i løbet af dagen for at ”om-programmere” din computer til en naturlig vejrtrækning, som man kan se dyr og helt små børn laver.