slide01
Velkommen til Lotus Helsecenter
- vejen til bedre livskvalitet
slide02
Velkommen til Lotus Helsecenter
- vejen til bedre livskvalitet
slide03
Kontakt for mere info
slide04
Kontakt for mere info
slide05
Kontakt for mere info
slide06

Candidakostvejledning

Candidakur-Candidakostvejledning Lotus Helsecenter
v/Niels Poulsen

Candida Kostvejledningen er delt op i tilladte og ikke tilladte fødevarer

Jeg har udarbejdet en kostvejledning til støtte for folk på kuren, som giver gode råd samt information om tilladte fødevarer og ikke-tilladte fødevarer.

Fødevarer der bør udelukkes
Da candida svampen hovedsagligt lever af kulhydrater, gælder det om at reducere disse, både de raffinerede og de naturlige. Madvarer som indeholder sukker, hvidt mel og gær skal undgås. Fødevarer som frugt og mælkeprodukter indeholder også meget sukker og skal også undgås.

På kuren skal man spise mange grøntsager, som det er vigtigt at tilberede enten i wok eller ved dampning, aldrig rå. Af kød skal man holde sig til kylling, kalkun og fisk. Lam og kalv er tilladt men max. 3 gange pr. måned.


Min opdeling af fødevarer i tilladte og ikke-tilladte fødevarer har jeg erfaring for giver kroppen de optimale betingelser for at genvinde balancen. Det er også vigtig at bemærke, at fødevarerne skal være så tæt på deres naturlige form som muligt, altså helst økologiske og så ubehandlede som muligt for at de har den største forekomst af vitaminer og mineraler og sporstoffer.

Tilladte fødevarer

Grønsager:
Persillerod, pastinak, bladselleri, knoldselleri, broccoli, blomkål, asparges, kinaradise, radiser, squash, aubergine, peberfrugter i små mængder, gulerødder max 2 stk. daglig, artiskok, løg, hvidløg, linser, fårårsløg, peberrod, græskar, avocado, rosenkål, ræddike.

Kød:
Kylling, kalkun,and.
( Lam og kalvekød max 3 gange pr. måned.)

Fisk:
Alle former for fisk, også på dåse, rejer, krabber o.lign.

Kornprodukter:
Alle former for fuldkornsmel, fuldkornspasta, brune ris, basmati og jasminris, rugbrød ( hedebagerens fra Irma uden gær, hvedemel og sukker ) riskager, knækbrød ( urtekram uden gær, hvedemel og sukker ) havregryn, uraffineret gryn.

Mælkeprodukter:
Økologisk smør og piskefløde

Frø og kerner:
Sesamfrø, Græskarkerner, Hørfrø, Mandler, Solsikkekerner, Nigellafrø,

Krydderier og krydderurter:
Hvidløg, persille, purløg, karse, ingefær, friske og tørrede urter, peberrod.

Og andet:
Vandkastanjer, tang, æg, tahin ( ristet sesamfrø og salt, smørbart ) tofu ( soya ) gomasio (ristet sesamfrø, bruges som drys ovenpå madretter ) soya og risdrik ( uden sukker ) popcorn ( max 2 gange ugentlig )

Drikkevarer:
Vand, te ( urte ) klorofyldrik, soya og risdrik ( uden sukker )

Olier til at stege i:
Kokosolie, økologisk Smør, Olivenolie.


Følgende madvarer bør udelukkes

Grønsager:
Kartofler, tomater, rødbeder, majs, ærter, bønnespirer, spinat, rød og hvidkål, porrer, champignoner, rå grønsager.

Frugter:
Alle frugter ( incl. tørrede frugter ) dog er en halv banan tilladt hvis blodsukkeret falder.

Kød:
Svine og oksekød.

Kornprodukter:
Hvedemel og alle andre former for raffinerede melsorter, hvide ris og pasta.

Mælkeprodukter:
Mælk, ost, youghurt o.lign.

Og andet:
Gær, stærke krydderier, nødder ( minus mandler ) sukker, honning, sødemidler, sukkerfrit tyggegummi.

Drikkevarer:
Frugt og grønsagsjuice, saftevand, sodavand, danskvand med brus, kaffe, sort te, øl vin og alkohol.

Se også:Gode råd og vaner på candidakur/Livsstil


Japanerne lever længst

Selv om Japan er det land i verden med størst forurening, lever japanerne længst. Selv kadmium, bly m.m. får de langt mere af i de større byområder med tæt trafik, end vi får her i Norden.

mad

Alligevel har de færre sygdomme end os – de får sjældent struma, brystkræft, allergi og andre sygdomme set i forhold til befolkningstallet. Til spørgsmålet om, hvorfor de kommer så godt gennem livet, svarer japanerne selv, at det skyldes kosten. De får daglig masser af fisk, sojaprodukter og ikke mindst havtang, som indeholder masser af jod; jod er netop et mineral, der bl.a. bruges til afgiftning af kroppen via kirtelsystemet. Man har i Japan aldrig spist hvidt brød, ost eller drukket mælk. Den ældre generation i Japan kan godt være bekymrede over de unge, der nu tager Vestens kostvaner til sig, og frygter, det så også kan medføre en ændring i den ellers så flotte sundhedstilstand.